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BREAD & BEER BAND







La Bread & Beer Band è un altro capitolo dei variegati inizi musicali di Elton John nella Londra di fine anni 60.  Il gruppo venne assemblato dall'etichetta discografica Decca nel 1969 con lo scopo di pubblicare un singolo e successivamente un album di musica strumentale "easy listening" che all'epoca avevano un certo mercato.   Con la supervisione del manager discografico Tony King, che più tardi avrebbe avuto un ruolo di rilievo nella Rocket Records (casa discografica fondata da Elton e John Reid) e la produzione di Chris Thomas (si, proprio lui, il futuro produttore di Elton!) fu assemblata la seguente formazione:


Reg Dwight (Elton John) - tastiere

Caleb Quaye - chitarre

Bernie Calvert - basso (bassista degli Hollies)

Roger Pope - batteria

+

 i due percussionisti giamaicani Rolfo e Lennox


Nel febbraio del 1969 fu pubblicato il singolo Breakdown Blues/Dick Barton Theme (Decca F12891, senza copertina) che passò sotto il più assoluto silenzio e il progetto dell'album, inciso a febbraio dello stesso anno per essere pubblicato nel successivo giugno, dopo alcuni rinvii venne definitivamente abbandonato.   Il mensile inglese di collezionismo Record Collector indica l'esistenza in circolazione di una sola copia con valori di mercato iperbolici.  Il master di questo disco dovrebbe essere nelle mani di John Reid.  Queste erano le canzoni comprese in quell'album che non fu mai pubblicato ed è entrato in circolazione solo alcuni anni orsono sotto forma di bootleg:


Woolly Bully
Mellow Yellow
If I Were A Carpenter
Zorba The Greek
The Letter
Quick Joey Small
Needles And Pins
God Knows (A Bit Of Freedom)
Billy's Bag
Last Night


E' bene precisare che il succitato album ha un interesse esclusivamente di carattere collezionistico, essendo il livello delle canzoni veramente mediocre!  Il singolo venne ripresentato nel 1972 (Decca F13354, sempre senza copertina) sull'onda del successo planetario di Elton ed anche la ristampa ha raggiunto delle discrete quotazioni tra i collezionisti poichè non è molto facile da reperire.  Dell'originale e della ristampa esistono anche delle versioni promo, con valori ancora più consistenti.  Dalle registrazioni originali dell'album è stato realizzato nel 1994 un bootleg su CD che comprende tutte le canzoni originariamente previste, ma non quelle pubblicate sul singolo



Breakdown Blues
prima stampa
Dick barton Theme
Bread & Beer acetate
acetato della prima stampa
Bread & Beer acetate


   




Elton's First Album: Not For Sale

dal numero del dicembre 1975 di Circus Raves

di Eliot Sekuler

Way back in the sixties, before there was an Empty Sky or even an Elton John, pianist Reginald Dwight was enlisted by aspiring producer Tony King to join what the latter envisioned as a studio band along the lines of the great Motown sections of the past. It wasn't to be a touring, full-time outfit, but a recording group and studio back-up unit that could be revised and shifted to fit the needs of each individual project that was undertaken. King, who produced the group along with veteran Chris Thomas (Procol Harum, Jethro Tull), also enlisted Hollies bassist Bernie Calvert, a pair of Jamaican conga and cowbell men and present-day Elton John Band members Roger Pope (drums) and Caleb Quaye (guitar). The group was dubbed the Bread and Beer Band, and with good reason.

"We used to go down to the pub in the afternoon, have a few beers and go back to the studio in the evening. Then we'd turn down all the lights at Abbey Road and get all moody," recalled Tony King. "The Beatles had been using lots of colored lights while they were recording - we thought it was terribly avant-garde - so we used to steal them and use them during our sessions."

King, who now serves as general manager for Elton John's and manager John Reid's Rocket Records, describes the group's first recorded effort as a satirical 12-bar blues treatment of the theme to the "Dick Barden Show," [should be "Dick Barton Show"] the BBC's rough equivalent to our own Dick Tracy. It was released as a single. "We got some nice reviews and people said it was interesting in an adventurous sort of way." It didn't sell.

Nevertheless, Bread and Beer were sufficiently motivated to record an album, a concept sort of thing that featured reworked arrangements of popular songs of the day with a few standards tossed in. Among the songs that Reginald and company tampered with were Sam the Sham's Wooly Bully, Donovan's Mellow Yellow and even a humorous arrangement of the Zorba The Greek movie theme. Fortunately or unfortunately, it was never released.

According to King, the tapes are now the property of John Reid and only one disc, an acetate presented to Elton on his last birthday, is in existence. "When I played it for Elton on his birthday," said King, "I thought It would be God-awful. We were surprised to find that it was half-decent. I think that if it were lousy, we'd all own up to it, because it's only between us anyway. But everybody who played on it still likes it." There is no way, however, that the album will ever be released.